Vol programma - Reisverslag uit Kantharalak, Thailand van Lian en Mireille Aarnink - WaarBenJij.nu Vol programma - Reisverslag uit Kantharalak, Thailand van Lian en Mireille Aarnink - WaarBenJij.nu

Vol programma

Door: Lian en Mireille

Blijf op de hoogte en volg Lian en Mireille

21 Juli 2016 | Thailand, Kantharalak

Hoi we hebben vandaag veel gezien, we zijn eerst naar de flessen tempel geweest. Deze wordt gebouwd door vrijwilligers van glazen flessen en zelf gedraaide cement. Ja ze hebben ook betonwagens hier in Thailand we zijn er onderweg twee tegen gekomen vandaag. Het was super mooi om te zien en het is een onbekende tempel dus er waren geen andere toeristen. De mensen waren volop aan het werk. Gaaf om te zien hoe ze daar de beton afwerken en hoe ze de muren met eigengemaakte profielen stellen. We hebben veel foto's gemaakt en we hebben geld gegeven aan de boeda en stokjes gebrand, drie per persoon en dat brengt ons geluk ......

Daarna zijn we naar een waterval geweest in de buurt en ook hier was beina alleen lokale bevolking verkoeling aan het zoeken. De kinderen lagen al snel te baden in het heerlijke water, wat een mooie natuur hier. Ook de lokale straathonden komen hier ff een badje nemen grappig om te zien.

Het koste moeite om iedereen weer in de bus te krijgen om mee te gaan naar de boerderij van Bean haar ouders. Daar moesten we met pick-up truck van haar vader heen. Super mooie rit met de kinderen en Bean achter in de laadbak, dat was dikke pret. Lian weet al wat voor auto papa moet kopen als de bus het niet meer doet.... We hebben de rubberbomen gezien en de moeder van Bean heeft ons uitgelegd hoe het rubber tappen werkt. Ze maken sneden in de boom en daar hangen ze zwarte bakjes onder. Ze tappen ongeveer een week per snede en dat doen ze s nachts omdat dan de rubber vloeit uit de boom en overdag niet. De ouders van Bean zijn al op leeftijd dus laten ze het tappen door anderen doen en betalen hun daar een deel van de opbrengst voor. Er wordt een verdikkingsmiddel toegevoegd en eens in de paar weken komen ze van de opslag het rubber ophalen. Ze maken een nieuwe snede onder de oude als er niet genoeg rubber meer uit komt. Zo kunnen ze ongeveer 8 jaar tappen van een boom. Als het regent heb je een paar dagen geen of weinig rubber. Gelukkig regent het hier zelden. Als de 8 jaar om is kun je de bomen verkopen en moet je nieuwe planten en dan minstens 5 jaar wachten tot ze groot genoeg zijn om te tappen.
We hebben ook de zoete aardappels en de zeide bomen gezien erg mooi hoor en haar ouders hebben ook rijstvelden maar die zie je hier echt super veel.

Bij het afscheid nemen heeft de oma van Bean nadat er een foto was gemaakt van vier generaties dames ( oma van Bean, moeder van Bean, Bean en Eliene ) ons allemaal een zeiden bandje op gedaan. Ze maakte er een hele zegening van en natuurljk kon ik er niets van verstaan maar het gaat ons zeker geluk brengen.

Een mooie dag en we hebben weer wat Thaise woorden geleerd. We zijn ook nog even op de foto geweest met dorpsgenoten van Bean haar ouders die een klein meisje van zes maanden hadden die echt met Lian en Eliene op de foto moest. Ik mocht het kleine poppetje ook ff vasthouden wat een schatje en haar ouders super trots op haar. Een kindje was bij hun al heel lang gewenst en nu kunnen ze hun geluk niet op met haar. Super leuk om te zien. Lian wordt op de markt nog wel eens swot genoemd dat is mooi en bij jongens als Maarten zeggen ze Loo.

Leuke maar drukke dag ik zet nog wat foto,s online en dan lekker onder de wol ( de after sun moet ook uit de tas de witte melkmeisjes zijn wat rood geworden gelukkig heeft Lian ook een mooie hoed aangeschaft nu zijn haar neus en wangen beschermd). Morgen reizen we weer verder ik ben benieuwd waar we terecht komen en ik moet nog ff op jacht in de winkels voor nieuwe pata,s ( schoenen) voor Robbin. Hij heeft al foto's op de app gezet en nu kunnen we dus weer lekker shoppen.

Groetjes ui Kantharalak

• 21 Juli 2016 - 22:47

Fam. Hulsegge:

Dat was inderdaad een vol programma. Hoe reageren de mensen daar op jullie, twee blonde dames?

• 22 Juli 2016 - 08:09

Hein En Annie:

Leuk om jullie verhalen te lezen.

• 22 Juli 2016 - 09:23

Dini:

Wat hebben jullie weer veel gezien vandaag. Mooi de foto van de 4 dames. Oma is niet veel veranderd, Bean haar moeder is wel iets ouder geworden, maar dat mag ook.
    Groetjes en tot de volgende keer, goede reis. Dini

• 22 Juli 2016 - 12:11

Francis:

Wat prachtig allemaal en leerzaam tegelijk! Groetjes uit huize Veldkamp :]

• 23 Juli 2016 - 10:44

Gerrie Eertink:

Hallo meisjes Aarnink (en familie Eertink),

Wat geweldig om te lezen wat jullie allemaal al hebben meegemaakt. Dat klinkt allemaal heel mooi. En goed hoor Mireille, dat je ook achter het stuur bent gekropen. Dat links rijden valt mee als je het eenmaal doet, toch?
    Vooral de foto van de vier generaties vrouwen vond ik heel bijzonder!
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen. Trouwens, zo'n buffelkalfje tussen de oer-Hollandse koeien zou ook niet misstaan. Misschien toch een extra koffer kopen?

Veel plezier nog met zijn zessen!
    Groet van Adri en Gerrie
    Doe ook de groeten aan de familie Eertink van hun oom en tante

• 23 Juli 2016 - 21:44

Opa:

Zeker een vol programma maar wel erg leuk om bij de lokale bewoners op bezoek te zijn